حتما بارها از برند ها خرید کردید. از تلفن همراه گرفته تا لوازم خانگی و حتی سرمایک و کاشی سرویس بهداشتی. خیلی از محصولات و خدماتی هم که خریداری کردیم مشمول این قاعده نبوده؛ سرویس لوله کشی ، برق‌ کاری منزل یا محل کار، میز تحریر و غیره. از برخی راضی و برخی دیگر ناراضی بودیم. اما اگر دقت کرده باشید برای اکثر ما رضایت خرید از برند های مطرح بیشتر از غیر برند ها یا آن‌ هایی که کمتر مطرح بودند، بوده است. اما چرا؟

برند ها در خصوص شخصیتی که شما از آن ها می شناسید حساس هستند؛ زمان و منابع خود را صرف کردند تا در زمینه ای مشخص شناخته شوند و هویتی برای خود دست و پا کردند. تا به حال شده از برند مرسدس بنز با عنوان یک خودرو بی کیفیت یاد کنید؟ یا شرکتی که خدمات پس از فروش افتضاح به مشتریانش ارائه می کند؟ خیر! تجربه شما هنگام خرید از اپل ، سامسونگ ، ال جی ، رولز رویس ، سونی ، آدمیرال ، جنرال الکتریک ، وستینگ هاوس ، هیوندای ، دوو ، فلر ، بوش ، پاناسونیگ ، کانن ، اپسون در 90 درصد مواقع و بیشتر مثبت بوده است. چرا که تمام تلاش خود را صرف این کردند که پول مشتری هدر نرود. وارن بافت، یکی از مطرح ترین سرمایه دار ها و سرمایه گذار های عصر حاضر در رابطه برندینگ یا همان برندسازی این جمله را گفته است:

برای ساختن یک برند باید 20 سال زمان صرف کنید ولی برای نابود کردن آن تنها 5 دقیقه کافیست.

چاره چیست؟

اکثر مردم برند ها را به این دید نگاه می کنند که پولی بیشتر از ارزش واقعی محصولات یا خدمات خود از مشتری دریافت می کنند یا اینکه لوکس هستند؛ اما چنین نیست. برند ها هزینه تمام شده محصولات و خدمات بالاتری دارند چراکه زمان و منابع بیشتری را صرف توسعه و بهینه سازی محصولات و خدمات خود می کنند تا هم در وقت شما و هم در هزینه های شما صرفه جویی کنند. در واقع می توان این چنین گفت که در تلاش هستند تا دل مشتری شان را به دست آورند نه پول شان.

برند ها تلاش می کنند یک رابطه استوار بر اعتماد و وفاداری با مشتری خود بر قرار کنند و باید از موانع و مراحل متعددی عبور کنند. هر چه اعتماد و اعتبار بیشتری نزد مشتری خود داشته باشند فرآیند فروش و جذب مشتری برای آن ها ساده تر و به مرور کم هزینه تر خواهد شد. آن ها به مشتری وفادارند؛ محصولات و خدمات خوبی ارائه می دهند، پشتیبانی و خدمات پس از فروش خوب و متفاوتی برای آن ها در نظر می گیرند و خلاصه تمام تدابیر لازم برای اینکه مشتری احساس امنیت ، راحتی و متفاوت بودن داشته باشد را در نظر می گیرند.

تنها خاص بودن محصول یا خدمات کافی نیست؛ باید مسئولیت پذیر باشید. اگر اشتباهی کردید باید در صدد جبرانش برآیید و خاطره تلخ را از ذهن مشتری پاک کنید. شاید لازم باشد حتی گاهی مسئولیت اشتباه مشتری را بر عهده بگیرید. قطعا برایتان سخت و بدون توجیه است؛ چرا مسئولیت چیزی را قبول کنیم که در آن تقصیری نداریم؟ برای اینکه مشتری از انتخابی که کرده مطمئن باشد و آن چنان به وجد می آید و این رفتار شگفت انگیز را پیش دوستانش و خانواده مطرح می کند که از شما یک خدا می سازد و چند مشتری مشتاق و علاقه مند با کمترین زحمت برایتان دست و پا می کند که دیر یا زود برای خرید به شما مراجعه می کنند.

جمع بندی

برای برند شدن تصور این است که هزینه کردن در تبلیغات محیطی گسترده یا خرید گران ترین پنل های تبلیغاتی در رسانه ها یا انتخاب یک سفیر کار را تمام می کند. قطعا این ها استراتژی هایی هستند که مشاوران و برنامه ریزان بازاریابی و برندینگ برای شما تجویز می کنند. اما باید بدانید هر کدام از این ها ممکن است برای شما مناسب نباشد که هیچ ، برندینگ فورمول استاتیک و یکسانی ندارند و برای هر کسب و کار باید منحصر به فرد تهیه و تنظیم شود.

به یاد داشته باشید ؛ گرفتن مشاوره موجب کاهش هزینه های مادی و معنوی شما در این مسیر شده و از اتلاف زمان و منابع مالی شما شدیدا جلوگیری شده و باعث کوتاه شدن مسیر شما خواهد شد.